söndag 20 januari 2013

Sedan kommer det lilla vansinnet. Då när klockan återigen blivit morgon och Pressbyrån redan har öppnat, morgontidningarna sedan länge delats ut. Jag ligger i sängen och sömnen är utom räckhåll, men alldeles intill. Den klättrar omkring över min kropp och drar i mina ögonlock. Jag försöker hålla hårt, men tappar hela tiden greppet och huvudet dundrar iväg i en annan riktning. Alldeles stilla försöker jag att göra allting rätt. Inte pressa, inte jaga. När det inte längre går gör jag allting fel, men inatt spelar det ingen roll.
Jag tänker att jag får nöja mig så. Det får vara tillräckligt med det korta lugnet och den sällsynta nattsömnen. Jakten på sömnen väcker ingenting gott. Det slutar bara i fuktiga örngott, svidande kinder och snabbspolade melodier ur min mun. Jag får låta det vara och vänta in det. Vagga lilla vansinnesodjuret till sömns och stryka henne över håret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar