torsdag 3 januari 2013

om natten.

Jag bestämmer mig för att sova så att jag kan gå upp tidigt och överraska mina småsyskon vid tåget. De åker hem till sina andra städer om knappt nio timmar och jag har varit en frånvarande storasyster den här julhelgen. Det gör lite ont i hjärtat. Jag har dåligt samvete. Samtidigt vet jag att det blir så, att det är så och att vi är sådana.
Det blir förstås ingen sömn än. Hur ska det gå till när mina insomningsproblem hela tiden förvrider dygnet för mig. Jag läser ut en bok. Börjar på nästa. Sakta växer mina egna ord i huvudet istället. Jag tänker lika mycket på min egen text som på den jag läser och jag lägger ifrån mig boken, klättrar ned från loftet och klär på mig mjuka kläder. Kokar ägg. Öppnar ännu ett dokument.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar