måndag 3 december 2012

Så kom snön under natten till den tredje december och jag tänker att det är bra. Det får vara lite ljusare någon dag. I en vecka har jag övervägt att plocka fram den riktiga vinterkappan och nu får det vara dags. Farmorsbarnbarnet i röd cashmere och det kommer att kännas som Uppsala i mig.
Helst av allt vill jag egentligen någonting helt annat. Helst av allt vill jag bli ett barn igen och vakna en jullovsmorgon under samma tak som småsyskonen. Äta frukost tidigt och jaga i varandra maten för att snabbare komma ut. Få vara tre dunklädda barn med tandkrämsmak i munnen på väg ut i snön.
Men det får vara bra så här också. Ta den här lilla ut i snön och sätta henne på biblioteket för första gången på över en månad. Öva lite på att vara magisterstudent igen. Den här veckan avslutas med det där Stockholmsbesöket och jag tänker att det ska vara en bra vecka. Klockan 08:27, måndag morgon och jag tänker att det ska vara en bra vecka.

(Helst av allt vill jag nog inte vara ett barn egentligen, men det är någonting med den lediga tiden. Någonting med klar luft, snö och det där som bubblade och pirrade när den första snön kom.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar