torsdag 20 december 2012

om att öppna upp.

Jag ruckar på anonymiteten. Jag ruckar på anonymiteten samtidigt som jag inte längre tar långa omvägar i texten för att komma till vad jag vill ha sagt. Det är inte de förvillande formuleringarna jag söker längre. Jag söker vad jag vill ha sagt.
I samband med att jag släpper på tystnaden och den låsta profilen, ökar också tillströmningen till den här sidan. Det märker jag i min statistik. Hur det går från att vara fjorton, kanske ibland fyrtio läsare, till att närma sig hundra. Ibland dimper det ner en kommentar. Det gör mig så glad när ni kommenterar.
Jag har publicerat fotografier här förr. Där jag syns. Det är ingenting nytt. Nu finns videoklipp också. Dessutom har jag mer flitigt börjat använda kommentarsfälten på olika platser. Det är sådant som gör det möjligt för människor att klicka sig hit. Jag förstår det.
Vet ni vad allt det här innebär. Det att jag släpper på min vita mur. Det innebär att jag inte längre skäms lika mycket över vem jag är bakom mina fina leenden och mina ambitiösa försök att vara student eller ideellt arbetande kulturvetare. Jag förstår inte riktigt vad det är jag ska skämmas över längre. Varför jag har skämts så mycket. Någonting om prestation kanske. Någonting om att även att leva i ångest är en prestation. En roll.
Det är som jag sagt och som jag fortsätter att säga: Jag bryter tystnaden. Min egen. Tystnaden kring vem jag är. Jag känner att jag inte riktigt har hunnit ikapp det än. Hur tyst jag har varit. Hur tyst jag kanske fortfarande är. Det känns onekligen som att det kommer att komma en bakfylla på det här. Kanske flera. Inte den av alkohol, nej. Den av att slita i sitt eget jag, sin egen självbild, sin egen person. Jag kan omöjligt förbereda mig, men lever med det i tanken. Kan inte undgå känslan av att det är någonting spännande. Någonting äckligt och spännande.
Och det kanske är viktigt att säga: Min egen person är kanske mest spännande för mig själv, men jag är tacksam och glad över att ni blir fler som läser.

1 kommentar:

  1. Tänker mycket på detta också. http://kejsarinnanjae.blogspot.se/2011/12/privatliv.html

    SvaraRadera