måndag 24 december 2012

24.

Vem lurade människan att tro att en dag utifrån det datum den bär kan kännas bättre än andra dagar? Jag avskydde länge julen därför att vad den mest utav allt bär med sig är stress. Istället för att bidra till att göra människor extra givmilda eller förlåtande, skapar den istället ett konstant tillstånd där taggarna är riktade utåt, energin sinar och känslan av otillräcklighet sällan viker av.
Inför årets julafton trodde jag nog att min avsky hade försvunnit. Jag såg mig själv som mer mogen, lugnare och tillhörande en familj i förändring. Det kanske stämmer, allt det där, men jag känner mig redan utmattad. Om någon lägger en hand mot min hud nu kommer den att falla sönder. Om någon ställer ett enda krav på mig nu kommer jag att behöva gå härifrån. Det är förstås inte sant, men så känns det.
Tonen i rösten och kroppspråket i det här huset. Det kan inte bara var jag som reagerar såhär. Hur kan jag vara den enda som fötts med så tunn hud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar