tisdag 27 november 2012

12 november.

Vad har den med stoltheten att göra. Tystnaden. Vilken funktion fyller den. Hur utmattande kan distansen vara och när kom lögnerna. Kanske främst vad tystnaden och lögnerna gör med perspektivet. Det icke-existerande. Då när ingenting utmanar idén om att det är naturligt, uthärdligt, beständigt eller inbillat.
Så får man heller aldrig ta sitt sjuåriga jag, sitt fjortonåriga jag, under armen och kanske är det lika bra. Vi kan jämföra ansvar och trygghet. Vad orden är och begreppen innehåller. Det går att bli vuxen för tidigt på så många sätt. Det kanske går att födas äldst.
Vad gör det med ett barn. Att inte vilja gå upp på övervåningen för att det omöjligt går att veta vad som väntar. Vad gör det med ett barn vars fantasi är så långt före verkligheten. Är det av vikt vad fantasin utgörs utav, är det av vikt då när rädslan redan finns där.
Varför har vi aldrig pratat om någonting. Varför har jag alltid flytt sanningen och obehaget.
Och när jag försöker komma på om jag har försökt skydda mig själv eller skydda alla andra och inser att jag nog har gjort båda och samtidigt gjort precis motsatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar