tisdag 30 oktober 2012

Det är den tredje, kanske fjärde, veckan jag ligger sömnlös. Måndagen övergår sakta i tisdag och jag är trött och yr, men kroppen vägrar ge med sig. Det hysteriska trycket över bröstet har sakta börjat släppa. Vad jag kallar för ångestbakfyllan lossar sitt grepp. Men jag sover inte. Inte än. I det vakna börjar jag göra upp planer. I tanken släpper jag skammen. I tanken gör jag mig redo för att skala av mig onödiga känslor. 

Jag vaknar matt. Ligger kvar i två timmar och somnar om, somnar om, somnar om. När jag kliver upp är jag arg. Jag vill kasta saker omkring mig. Men så går det över. Någonstans under förmiddagen släpper jag ilskan och ångesten är borta. Jag släpper skammen även i handling och bestämmer mig för att jag inte bryr mig om vad någon tycker längre. Jag bestämmer mig för att jag får göra precis som jag vill.

Fascinationen för vad tanken är kapabel till hänger över mig. Naiviteten ligger nära till hands, men inte nära nog. Jag vet att min överdrivna entusiasm inför ingenting alls är en reaktion på de senaste dagarnas utmattning. Det finns vissa beslut som tagits och som jag bör följa, som jag vill följa. Insikterna förföljer mig och jag måste fullfölja vad jag tror är det enda sunda. Det är visst ett evigt följande. Kanske kan jag följa mig själv en sväng. En dag är en bra start. 

Det är en kamp mot ilskan. Det är en kamp mot likgiltigheten. Det är en kamp mot uppgivenheten. Det är en kamp mot tröttheten. Det är en kamp mot ett alldeles för snävt fokus. Det är en kamp mot mig själv. Det är en kamp för mig själv. Det är en kamp om mig själv.

Jag gjorde allt det dumma. Det gjorde mig rädd att jag inte nöjde mig med det. Det gör mig rädd att det väcker tankar om ännu dummare saker. Återigen är jag rädd för mig själv. Den här gången är jag mer rädd för mig själv än vad jag är rädd för det okända. Fortfarande tror jag på bättring när jag inte är i det som gör mig farlig. Kampen om mig själv, den tänker jag vinna. Den tänker jag låta den här versionen av mig vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar