måndag 11 april 2011

Babel.

Det känns märkligt att Babel blir ett program som handlar om köttindustri och -konsumtion. Inte för att jag tycker att det är ett ointressant ämne, men för att jag anser att det är fel forum. Jag förstår tanken och jag tycker att det är strålande att man måhända når en målgrupp som undviker eller på annat sätt vanligtvis slipper undan debatten om köttet, men jag ser inte på Babel för att fördjupa mig i köttindustrin. Jag ser på Babel för litteraturen.

Köttindustrin är en av mina hjärtefrågor. Litteraturen också. Saffran Foer är en sannerligen skicklig författare. Kombinationen kan mycket väl vara suverän, men den timma i veckan som ägnas åt ett populärvetenskapligt litteraturmagasin på bästa sändningstid borde vara just det också; ett litteraturmagasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar